7 závažných následků nespavosti

Spánek je balzámem nejen pro tělo, ale i duši. Během spánku se naše tělo regeneruje, odpočívá a nabírá síly pro další den. Nedostatkem spánku nemá naše tělo čas na odpočinek a je vyčerpané. Při nedostatku spánku jsme následující den podráždění, ospalí, máme snížený postřeh i myšlení. Nedostatek spánku vede k nekvalitnímu a nižšímu výkonu ve škole i práci. Zvyšuje se také pravděpodobnost nehody. Při déle trvající nespavosti se můžeme potýkat s nebezpečnými následky.

Jaké jsou důsledky nespavosti?

  1. Z banálního problému katastrofa

    Pokud podceňujete potřebu a délku spánku, vězte, že jste si zavařili na problém. Z krátkodobé nespavosti, která trvá jen pár dnů se může stát chronická nespavost. Ta se již musí léčit a zbavuje se ji podstatně hůře.

  2. Čím méně spánku, tím více kil na váze

    Při nedostatku spánku se nám v těle netvoří hormon leptin. Ten hlídá náš pocit sytosti. Díky jeho nedostatku máme hlad, máme nutkání stále jíst, doplňovat energii. Nadbytečné přejídání se pak projevuje na naši postavě. Dochází k ukládání tuků a my tak přibíráme na váze.

  3. Pozor na tlak

    Při nedostatku spánku se naše tělo dostává do stresu, jelikož se do těla vyplavují stresové hormony a tím se může zvýšit náš krevní tlak.

  4. Nespavost je rájem pro závislosti

    V důsledku nespavosti a nedostatku spánku je pro nás daleko snazší “spadnout” do některé ze závislostí. Jsme náchylnější k nadměrnému pití alkoholu, vyšší konzumaci stimulačních látek a ke zneužívání léků.

  5. Pomalu a nejistě

    Nedostatek spánku ovlivňuje naše kognitivní funkce a motorické schopnosti. Poku málo spíme, pak jsme unavení, pomalí, zhoršuje se nám paměť a pracovní výkony jsou mizerné. Při kritickém nedostatku spánku může dojít k neschopnosti vykonávat i ty nejjednodušší úkony nebo dokonce může dojít k poruše osobnosti.

  6. Spánek je zrcadlem do duše člověka

    Nevyspaný člověk se pozná na první pohled – bez nálady, zívající s kruhy pod očima. Při dlouhodobé neřešení nespavosti to může dopadnout úzkostmi, depresemi, nervovou labilitou nebo agresí.

  7. Mozkové buňky na ústupu

    Někteří odborníci tvrdí, že při nedostatku spánku není mozek schopen zbavit se nebezpečných látek a některých proteinů, jež jsou zodpovědné za vznik Alzheimerovy choroby a demence.

Jak se problémů s nespavostí zbavit?

Základním kamenem pro zdravý spánek by měla být spánková hygiena. Dále se snažte zbavit všech svých zlozvyků, které před spánkem děláte, jako je přejídání, pití alkoholu apod. Zkuste si udělat smoothie pro zdravé usínání a přečíst si článek co způsobuje problémy se spánkem a jak je řešit.