Nespavost: 10 zaručených tipů, jak s ní bojovat

Nespavost trápí až pětinu lidí

Stále více pacientů přichází k lékaři s větou: “Nemůžu spát”. Každý se s menším problémem s nespavostí určitě setkal. Do práce pak často chodíte unavení, zvyšuje se míra stresu a nervozita. Dlouhodobé problémy se spánkem se můžou začít projevovat zvyšováním váhy, což může vést až k obezitě. Jak s nespavostí bojovat a předejít tak i dalším zdravotním problémům?

10 tipů jak na nespavost

Čas od času se s nespavostí setká každý z nás. Jak s nespavostí bojovat a předejít tak i dalším zdravotním problémům? Pokud patříte mezi ty, kteří nemohou usnout nebo se v noci častěji probouzíte, připravili jsme pro vás 10 tipů, jak na nespavost. Jejich dodržováním dosáhnete lepší kvality spánku a pomohou vám s rychlejším usínáním.

1. Meduňkou na nespavost

Dnešní doba je plná stresu a proto je meduňka skvělým pomocníkem. Používá se nejčastěji pro zlepšení nálady, koncentrace a taky proti nespavosti. Skvělé na ní je, že jí lze využívat mnoha způsoby, od čajů až po meduňkové balzámy. Až o ní zjistíte všechno, určitě bude vaší další bylinkou, kterou si rádi vypěstujete klidně na vlastní zahradě. Pokud vás zajímají skvělé účinky meduňky, přečtěte si náš článek: Meduňka lékařská – zázrak našich babiček a její použití

2. Upravte stravovací návyky

Příjem nevhodných potravin je jeden z častých příčin nespavosti. Základním pravidlem je nepřejídat se a poslední jídlo si dát 2 hodiny před spánkem. Vyhýbejte se mastným nebo tučným jídlům a nechte tak žaludek v noci odpočinout od zbytečného trávení. Pokud hledáte potraviny, které s nespavostí zatočí jednou pro vždy, zkuste obohatit jídelníček bylinkami nebo l-tryptofanem, který pomůže lepšímu usínání, zvýší kvalitu spánku a problémy s nespavostí může výrazně zlepšit.

3. Správné doplňky stravy

Pokud nechcete zkoušet, který z tipů u vás bude fungovat nejlépe, můžete vyzkoušet některý z přírodních doplňků stravy. Narozdíl od bylinkových čajů jejich příprava nezabere žádný čas a v noci se nebudete budit s potřebou jít na toaletu. Pro lepší usínání a klidný spánek jsme připravili Dreamly. Je složeno z bylinek, obohaceno aminokyselinou l-tryptofan, která napomáhá při potížích s nespavostí. Dreamly přispívá v boji proti stresu, podporuje kvalitu spánku a napomáhá k lepšímu usínání. Složení je navrženo tak, aby účinky byly poznat již po 30 – 60 minutách a bylo možné jej užívat pravidelně. Některé z bylinek jako třeba šafrán má dokonce lepší účinky při pravidelném užívání. Pokud si s Dreamly nejste jistí, třeba vás přesvědčí některé ohlasy zákazníků.

Dreamly

Dreamly je ideální kombinací bylinek pro lepší usínání. Jejich účinek byste měli poznat již první den. Nejlepší účinky se ale začnou projevovat až při pravidelném užívání, nejčastěji po 5 – 10 dnech. Už od prvního dne se vám ale bude usínat lépe.

  • Lepší usínání a kvalitnější spánek
  • Přispívá k boji proti stresu
  • Nezpůsobuje závislost
  • Vyrobeno v ČR
  • Přírodní doplněk stravy
Chci koupit

Hodnocení přímo od zákazníků

„Celkově mám v noci hlubší spánek a spím klidněji“

„Po pár prvních tabletkách se usínání zlepšilo. Hlavně jsem měl ráno pocit, jako kdybych spal několik dní v kuse, i vstávání bylo příjemnější. Celkově mám v noci hlubší spánek a spím klidněji. Na začátku nebyly účinky takové, ale po pár dnech začínalo Dreamly působit lépe. Problém s usínáním a nespavostí jsem tedy vyřešil. Děkuji a doporučuji i dalším zájemcům.“

  • Lepší usínání
  • Vyspíme se lépe a vstávání je příjemnější
Adam Zátopek

„Celkově mám v noci hlubší spánek a spím klidněji“ Adam Zátopek, Ostrava

„Po pár prvních tabletkách se usínání zlepšilo. Hlavně jsem měl ráno pocit, jako kdybych spal několik dní v kuse, i vstávání bylo příjemnější. Celkově mám v noci hlubší spánek a spím klidněji. Na začátku nebyly účinky takové, ale po pár dnech začínalo Dreamly působit lépe. Problém s usínáním a nespavostí jsem tedy vyřešil. Děkuji a doporučuji i dalším zájemcům.“

Více hodnocení  Prohlédnout více hodnocení 

4. Stres způsobuje nespavost

Jít spát ve stresu s plnou hlavou starostí vám s nespavostí nepomůže. Potřebujete zapsat děti do kroužků, zaplatit nájem, vyřešit důležitý úkol v práci? Stejně nic z toho nebudete schopni vyřešit večer. Zkuste si všechny důležité úkoly napsat na papír a vyřešit je až druhý den. Nebo vyzkoušejte některou z moderních “TO-DO” aplikací pro chytrý telefon a všechno si takto naplánujte. Ideální je vyzkoušet nějakou aktivitu, která vás přivede na jiné myšlenky a pomůže tak s nespavostí. Třeba si přečtěte nějakou romantickou knihu nebo vyluštěte pár křížovek.

5. Návštěva lékaře

Pokud vás nespavost trápí již několik týdnů, tak je patrně ten nejvyšší čas vyhledat radu lékaře. Nenechejte se ale za každou cenu přemluvit do užívání léků na předpis, které mohou způsobit závislost. Někteří lékaři vám totiž bez váhání předepíší antidepresiva nebo jiné řešení v podobě léků bez toho, aniž by podrobněji zkoumal váš stav. Léky na spánek jsou totiž ve většině případů silně návykové a nelze je užívat dlouhodobě. Navíc chemický spánek není zrovna ideálním řešením, takže vždy se snažte upřednostnit zdravou a přírodní cestu.

6. Elektronika do ložnice nepatří

Svíticí displej dává naší hlavě signál “zůstaň vzhůru, ještě není čas jít spát”. Problém s usínáním má tak negativní dopad na délku našeho spánku, která by měla být optimálně 7-9 hodin a způsobuje tak nespavost. Naše tělo pak není schopno odplavit toxiny z mozku nahromaděné po náročném dni. To má za následek, že se ráno probouzíte s bolestí hlavy a samotné vstávání je často také problém.

I když spíme, tak je tělo stále v pozoru. Mozek je stále aktivní a během spánku probíhá několik fází, kterými procházíme. Přerušováním nebo zkrácením spánku může dojít k tomu, že se tělo do některé z fází vůbec nedostane.

Nemyslete si ale, že odložíte telefon nebo tablet a zapnete si film, tím váš problém s nespavostí nevyřešíte. Televize totiž negativně ovlivňuje spánek stejně, jako displej telefonu, takže nespavost způsobuje také.

7. Matrací proti nespavosti

Samotná poloha, při které se snažíte usnout je důležitá. I vaše matrace může mít vliv na vznik nespavosti. Buďte tedy při jejím výběru trochu náročnější. Ušetřený čas, ale i peníze se vám tady můžou nepříjemně vymstít. Při výběru se poohlédněte nejlépe po zdravotní matraci. Jsou totiž vyráběny s ohledem na podporu držení těla a rozložení váhy, což pomáhá proti nespavosti a zlepšuje kvalitu vašeho spánku. Dejte si však pozor také na výběr vhodného polštáře a peřiny. Vyzkoušet můžete některé z anatomických polštářů z paměťové pěny, které se přizpůsobí vašemu tělu.

8. Bylinkové polštáře

Bylinky jsou v boji proti nespavosti ověřenou klasikou. Pokud vám už klasika v podobě čaje leze krkem, vyzkoušejte jich pár sušených vložit do polštáře. Koupit můžete už naplněný polštář ve specializované prodejně a nebo si můžete vytvořit vlastní kombinaci bylinek, která v boji proti nespavosti bude nejúčinnější.

Nevíte jaké bylinky jsou proti nespavosti nejlepší? Doporučujeme třezalku, kozlík nebo i meduňku. Nebojte se experimentovat s množstvím bylinek nebo jejich kombinacemi. Ne každému budou vyhovovat naše doporučení, proto si vyzkoušejte, které bylinky pro vaše usínání nebudou příliš silné a nepříjemné.

9. Vyhněte se odpoledním šlofíkům

V práci si asi jen tak šlofíka dát nemůžete, ale pokud takto podřimujete o víkendu, možná je načase tento zlozvyk zatrhnout. Po dobrém jídle to často přijde samo a posteli se těžko odolává. Pokud to nejde jinak, snažte se usnout jen na 10-20 minut. Tak se vzbudíte plní energie. Když bude spánek delší než 30 minut, tak se naše tělo dostane do hluboké fáze spánku a budeme se pak cítit ještě víc unavení. Nepravidelný a přerušovaný spánek rozhodí váš denní režim a naruší spánkový cyklus, což má za následek problémy s nespavostí.

10. Nahotou k nespavosti

Napadlo by vás, že potíže s nespavostí může podpořit také to, že spíte nazí? Možná by vám pro boj s nespavostí trochu oblečení prospělo. Stačí zvolit pohodlné pyžamo například z bavlny, ve kterém se budete cítit dobře a nebude vás omezovat v pohybu. Tělo si tak lépe udrží teplotu a vy se v noci nebudete budit zimou. Proti nočním probouzením zaručeně pomůžou i teplé ponožky, ale opět pozor na výběr. Guma ponožek by v žádném případně neměla stahovat u kotníku.

Nejlepší potraviny na nespavost

Potraviny bohaté na tryptofan

Tryptofan je klíčem k dobré náladě. Přispívá k lepšímu spánku a napomáhá při problémech s nespavostí. Tryptofan nemá nežádoucí účinky, takže je možné užívat jej dlouhodobě. Nejvíce ho najdete v těchto potravinách – maso a masné výrobky, ryby, mléko a mléčné výrobky, vejce.

Mléko

Zaručeným pomocníkem na nespavost je sklenice teplého mléka s medem. Mléko je navíc bohatým zdrojem tryptofanu. Ten se potom v těle mění na serotonin, který příznivě ovlivňuje nás spánek. Doplnit jej můžete o mandle. Ty také obsahují tryptofan a hořčík, které společně potlačují nespavost.

Horčík a vápník

Horčík společně s vápníkem prodlužuje dobu spánku a zvyšuje jeho kvalitu. Suplementace hořčíku před spánkem zlepšuje mozkovou činnost při hluboké fázi spánku.

Potraviny, kterým se vyhnout

Alkohol

Může se vám zdát, že po pár skleničkách usínáte jako mimino. Stejně jako káva, tak i alkohol má na tělo osmotický jev, což znamená, že na sebe váže vodu a to vede k dehydrataci organismu, bolestem hlavy a ranní kocovině. Takže bujaré večírky s alkoholem mohou být někdy fajn, snadněji usneme, ale o to dříve se budeme budit. Narušena je také fáze hlubokého spánku a vzniká tak riziko vzniku nespavosti.

Kofein

Šálek kávy před spaním? To snad nedělá nikdo z nás. Dejte si pozor, kde všude je kofein obsažen – Cola, hořká čokoláda, energetické drinky. Všem těmto potravinám byste se měli vyvarovat před spaním.

Cukry

Sladkosti obsahují velké množství cukrů a maximálně vám můžou obalit nervy, ale před spaním nejsou ani trochu vhodné. Nabijí váš totiž energií a na nespavost je zaděláno!

Tuky

Vyhnout byste se měli mastným a tučným jídlům. Takové jídlo umí náš žaludek zaměstnat na několik hodin i přes den natož pak v noci.

Přírodním řešením pro lepší spánek jsou bylinky. Jaké vybrat?

Kozlík lékařský

Kozlík lékařský pomáhá snižovat úzkostné stavy a pomáhá v boji proti nespavosti. U žen může napomáhat ke zmírnění menstruačních bolestí a křečí.

Meduňka

Je známa svými blahodárnými účinky na stres a nespavost již od pradávna. Meduňka napomáhá k uklidnění nervové soustavy, ke snížení stresu, napětí a napomáhá lepšímu spánku.

Mučenka

Podporuje lepší usínání a pozitivně působí na problémy s nespavostí. Napomáhá k uklidnění nervového vypětí, aniž by unavovala, tlumila pozornost nebo soustředěnost.

Tip na přečtení: Jak napomáhá meduňka na nespavost.

Šafrán setý

Šafrán napomáhá k potlačení nervozity a podrážděnosti. Ulehčuje přenos serotoninu v nervové soustavě a hraje tak důležitou roli v boji s nespavostí. Jeho účinek nastupuje postupně, takže nejlépe začne působit až při pravidelném užívání po 5-10 dnech.

Heřmánek

Heřmánek je známý lék na bolesti břicha. Pomáhá při nadýmání, průjmu a spoustě dalších potíží. Užití heřmánku je opravdu široké, ale při potížích s nespavostí vám nejlépe pomůže heřmánkový čaj.

V produktu Dreamly jsou obsaženy vysoce kvalitní extrakty z bylinek pro lepší usínání a klidný spánek

Chcete ty nejúčinnější bylinky na spaní v jednom doplňku stravy? Zkuste náš 100 % přírodní produkt Dreamly který má prokazatelný vliv na lepší usínání a klidný spánek.

Dreamly

Dreamly je ideální kombinací bylinek pro lepší usínání. Jejich účinek byste měli poznat již první den. Nejlepší účinky se ale začnou projevovat až při pravidelném užívání, nejčastěji po 5 – 10 dnech. Už od prvního dne se vám ale bude usínat lépe.

  • Lepší usínání a kvalitnější spánek
  • Přispívá k boji proti stresu
  • Nezpůsobuje závislost
  • Vyrobeno v ČR
  • Přírodní doplněk stravy
Chci koupit

Hodnocení přímo od zákazníků

„Měl jsem obavy, jestli nebude Dreamly příliš slabé, ale s postupem dní se účinky zlepšují a ráno jsem lépe vyspaný.“

„Koupil jsem s obavami dvě balení za výhodnější cenu. Chválím bleskurychlé dodání a příjemnou podporu na telefonu. Měl jsem obavy, jestli nebude Dreamly příliš slabé, ale s postupem dní se účinky zlepšují a ráno jsem lépe vyspaný. Zaujalo mě rozmanité a přírodní složení!“

  • Přírodní složení
  • Postupně se zlepšující účinky
  • Praktické balení vhodné i na cesty
  • Zatím nic
Martin Růžička

„Měl jsem obavy, jestli nebude Dreamly příliš slabé, ale s postupem dní se účinky zlepšují a ráno jsem lépe vyspaný.“ Martin Růžička, Frýdek - Místek

„Koupil jsem s obavami dvě balení za výhodnější cenu. Chválím bleskurychlé dodání a příjemnou podporu na telefonu. Měl jsem obavy, jestli nebude Dreamly příliš slabé, ale s postupem dní se účinky zlepšují a ráno jsem lépe vyspaný. Zaujalo mě rozmanité a přírodní složení!“

Více hodnocení  Prohlédnout více hodnocení 

Tip na přečtení: Sepsali jsme pro vás obsáhlí článek, který obsahuje 30 zaručených tipů jak zlepšit spánek.