Hypersomnie – nemoc lenochů

Hypersomnie – nemoc lenochů

Pokud spíte více než je zdrávo a potřeba spánku vás obtěžuje i během dne, možná trpíte hypersomnií. Ta je naprostým opakem insomnie (chorobné nespavosti). Při hypersomnii (nadměrné denní spavosti) spí jedinec až moc. Konkrétně se jedná o spánek s délkou 12 a více hodin denně a ke spánku se ubírá mnohdy i během dne! Často se může stát, že je nemocný člověk označen za lenocha a spáče, jelikož mnoho lidí tomuto stavu nepřisoudí nemoc. Hypersomnií trpí dle průzkumů okolo 5% populace. Stejně jako u insomnie se i u hypersomnie jedná o závažnou poruchu spánku. Hypersomnie bývá často projevem některých dalších onemocnění jako jsou například deprese, cukrovka nebo epilepsie.

Typy hypersomnie:

Idiopatická hypersomnie

Typ, který je typický svou nadměrnou potřebou spánku mnohdy až 18 hodin denně. Při idiopatické hypersomnii není postižený schopen vstávat ani za zvuku klasického budíku. Po probuzení je provází “spánková opilost”, kdy nemocný není schopen vykonávat náročné činnosti. Během dne jsou pak unavení, ospalí a spánek je neosvěžuje.

Narkolepsie

Velmi závažný typ hypersomnie, kdy mozek není schopen správně regulovat cyklus bdění a spánku. Pacient pak upadá do spánku kdykoliv během dne a během jakékoliv činnosti. Bývá pro ně proto nemožné být někde zaměstnaný, řídit automobil apod. Narkolepsii lze utlumit pomocí úpravy životního stylu a léků, ale nikdy nevymizí úplně.

Periodická hypersomnie

Jedná se o denní spavost, která může trvat až několik dnů a tyto etapy se střídají se dny, kdy má jedinec normální potřebu spánku. Periodické hypersomnii se přezdívá také syndrom Šípkové Růženky. Společně s hypersomnií se může objevit bulimie nebo agresivní chování.

Příznaky hypersomnie

  • Nadměrná nutkavost ke spavost během dne
  • Pacient se budí i po pár minutovém spánku svěží
  • K záchvatům spánku může docházet při rozhovoru, při čekání v autě na křižovatce apod.
  • Délka nočního spánku nebývá většinou ovlivněna

Pro zdravý spánek se doporučuje spát alespoň 7 – 9 hodin denně (v závislosti na věku) a dodržování spánkové hygieny. Pokud jsou problémy závažnější sáhněte po Dreamly, se kterým se vyspíte po zdravou dobu a kvalitně.