Co způsobuje nedostatek energie a únavu?

Pocit únavy a nedostatku energie zažil už snad každý. Někteří mají problém vylézt každé ráno z postele a únava je provází po celý den. Na co si však při únavě dát pozor? A co způsobuje nedostatek energie?

Co způsobuje nedostatek energie

Dehydratace

Pokud na sobě pociťujete únavu a pokles energie, na vině může nedostatek tekutin. Ten způsobuje naši malátnost a úbytek energie. Pokud máte pocit, že pijete dostatečné množství tekutin, zaměřte se se na ostatní aspekty, které mohou způsobovat dehydrataci. Nevypili jste příliš mnoho alkoholu nebo kávy? Tyto nápoje na sebe totiž vážou vodu a působí na nás močopudně. A co vaše jídlo? Neobsahuje zbytečně moc soli, ta totiž naše tělo vysušuje. Podle odborníku si můžete jednoduše vypočítat množství vody, které byste měli denně vypít. jedná se o vydělení vaši váhy třiceti a dostanete počet litrů, které musíte za den vypít. Pijte nejlépe neslazenou vodu, čaje, ředěné džusy a nebo také kokosovou vodu.

Nedostatek železa a vitaminu D

Zvláště nováčci ve veganství se mohou zpočátku potýkat se spavostí a únavou. Vegani se totiž vzdávají masných a mléčných výrobků, které jsou jinak pro nás přirozeným zdrojem příjmu železa. Nedostatkem železa mohou také trpět ženy, které trápí silná menstruace. Pokud vás trápí nedostatek energie v důsledku nízké hladiny železa, doporučujeme konzumovat semínka, ořechy, rozinky, listovou zeleninu a sušené meruňky.

Mimo železa vám může v těle chybět vitamin D, ten lze snadno tělu dodat pobytem na sluníčku. Vitamin B12 je také zodpovědný za naši únavu, respektive jeho nedostatek. Při jeho poklesu sáhněte po masu, mléku, vejcích, sýrech a u veganů jsou to pak mořské řasy, kvašená zelenina nebo obilné klíčky.

Zdravotní potíže

Pokud vás trápí častá únava i přes dostatečný spánek, můžou být na vině onemocnění. Štítná žláza produkuje mimo jiné hormon tyroxin. Při snížené hodnotě hormonu tyroxinu se cítíme unavení a mimoto můžeme začít přibírat na váze. Nadledvinky zase produkují hormony kortizol a adrenalin. Adrenalin se do těla vylučuje při stresu a strachu, kortizol zase pomáhá zvyšuje pohotovost organismu při těchto zátěžových situacích. Při špatné funkci nadledvinek se často hovoří jako o vyčerpání nadledvinek, jelikož nejsou schopny vylučovat kortizol. Kvůli tomu jsme pak unavení, malátní a bez energie. Můžete také trpět celiakií. Celiakie je neschopnost organismu přijímat lepek. Pokud nevíte, že trpíte celiakií a neléčíte ji, může být váš organismus unavený a vyčerpaný, jelikož neabsorbuje žádné živiny.

Nedostatek nebo přemíra spánku

Spánek je pro naše tělo velice důležitý. Během spánku naše tělo regeneruje, odpočívá a nabírá energii do dalšího dne. Málokdo však ví, že přemíra spánku mlže škodit stejně jako nedostatek spánku. Většině lidí stačí ke spánku 8 hodin denně. Pokud spíte málo budete logicky celý den unavení, jelikož si tělo dostatečně neodpočalo. Poku spíte moc dostaví se malátnost a podrážděnost, která vám zkazí celý den. Pokud si rádi o víkendu pospíte, doporučujeme maximálně o hodinu navíc, aby nebylo vaše tělo zmatené a unavené.

Tip na kvalitní spánek

Dreamly

Dreamly je ideální kombinací bylinek pro lepší usínání. Jejich účinek byste měli poznat již první den. Nejlepší účinky se ale začnou projevovat až při pravidelném užívání, nejčastěji po 5 – 10 dnech. Už od prvního dne se vám ale bude usínat lépe.

  • Lepší usínání a kvalitnější spánek
  • Přispívá k boji proti stresu
  • Nezpůsobuje závislost
  • Vyrobeno v ČR
  • Přírodní doplněk stravy
Chci koupit

Hodnocení přímo od zákazníků

„Možno užívat 2 tablety, které na mě účínkují více a spánek je o mnoho lepší.“

„Jelikož pracuji v oboru IT a občas až pozdě do večera, musím se denně potýkat s modrým světlem z obrazovek. Usínání je potom samozřejmě problém, takže jsem musel hledat řešení. 1 tableta mi nepomohla, ale podle dávkování je možno užívat 2, které už na mě účínkují více a spánek je o mnoho lepší. Doporučuji Dreamly vyzkoušet.“

  • Možno zvolit dávkování podle potřeby
  • Lepší spánek
  • Zatím žádné
Petr Urbánek

„Možno užívat 2 tablety, které na mě účínkují více a spánek je o mnoho lepší.“ Petr Urbánek, Praha

„Jelikož pracuji v oboru IT a občas až pozdě do večera, musím se denně potýkat s modrým světlem z obrazovek. Usínání je potom samozřejmě problém, takže jsem musel hledat řešení. 1 tableta mi nepomohla, ale podle dávkování je možno užívat 2, které už na mě účínkují více a spánek je o mnoho lepší. Doporučuji Dreamly vyzkoušet.“

Více hodnocení  Prohlédnout více hodnocení 

Neodtrhnete oči od obrazovek

Je těžké se vyhnout moderním technologiím a to i v posteli. Pokud si před spaním prohlížíte mobil nebo sledujete seriál na notebooku či v televizi, rozlučte se se spánkem. Bílé světlo vyzařující z obrazovek totiž dává našemu tělu signál, že ještě není čas jít spát a že je den. Raději proto před spaním volte odlehčenou literaturu. Pokud vás zajímá co se děje s našim tělem, při sledování obrazovek, přečtěte si náš článek.

Nesnídáte

Spánek má na naše tělo blahodárné účinky a je třeba jej dodržovat. Během spánku se naše tělo a orgán regenerují a pro regeneraci potřebují energii, kterou si berou z večeře. Samozřejmě nesmíte večeřet tučná a těžká jídla. Ráno se tak naše tělo probudí sice „obnovené“, ale bez energie. Proto je potřeba tuto energii obnovit a to nejlépe vydatnou a zdravou snídaní. Pokud se rozhodnete nesnídat, budete se pak cítit unavení a bez energie. Ne nadarmo se říká, že snídaně je základ dne.

Odkládáte pravidelná cvičení

Pokud jste zvyklí pravidelně cvičit, nepřestávejte. Vědci zjistili, že pravidelné cvičení pomáhá zbavit se stresu, únavy a úbytku energie. Díky cvičení se tak zvyšuje naše odolnost a činnost kardiovaskulárního systému. Pokud se někdy budete cítit „pod psa“ a budete se chtít na pravidelné cvičení vykašlat, dopřejte si alespoň krátkou svižnou procházku a ucítíte příval nové energie.

Špatné stravovací návyky

Jestliže na sobě pociťujete často únavu, zaměřte se na jídlo,  známé rčení „jste to, co jíte“ má v tomto pravdu. Pokud se spoléháte pouze na jídla z fastfoodů a nebo supermarketů, únavy se nikdy nezbavíte. Tato jídla jsou často plná škodlivých a rychlých cukrů, které mají vysoký glykemický index. Díky tomu máme vysokou hodnotu cukru v krvi a tomu se náš organismus brání tak, že se snaží cukry v krvi snížit. A právě tato snaha o snížení cukru v krvi vede k nedostatku energie a únavě.

Konzumace alkoholu před spaním

Sklenice vína před spaním se může zdát jako dobrý nápad, pokud máte problémy se spaním, ale věřte, že po alkoholu se vše problém se spánkem jen prohloubí. Alkohol má na naše tělo mírné sedativní účinky a je pro nás snazší usnout. Alkohol však také ovlivňuje udržování a regulaci spánku. Během noci se pak budíme a je pro nás obtížné usnout. Doporučujeme 3 až 4 hodiny před spánkem alkohol vynechat, pokud se nechcete ráno budit bez energie.

Kofein v krvi

Ranní káva našemu organismu neublíží. Je však třeba mít se na pozoru, co se týče odpolední kávy. Kofein v našem těle vydrží bez problémů i 6 hodin, což může mít za následek nespavost, problémy s usínáním a následná unavená rána bez energie. Snažte se proto omezit přísun kofeinu v odpoledních hodinách a večer sáhněte raději po meduňkovém čaji.

Nedodržujete spánkovou hygienu

Spánkovou hygienu by měl dodržovat každý. Pokud nevíte, jaká jsou její pravidla, přečtěte si náš článek. Snažte se chodit spát a vstávat ve stejnou dobu a to i o víkendu. Naučíte tak své tělo chodit usínat a probouzet se ve stejnou dobu. Vaše problémy s nespavostí i nedostatkem energie rázem zmizí.

Jarní únava a příznaky

Jarní únava není nemoc, ale i tak je třeba ji řešit. Jarní únava je způsobena změnou počasí. V zimě bylo naše tělo vyčerpané z nedostatku slunečního světla, z pohybu v uzavřených prostorách a z nemocí. Během jarní únavy nemáme energii, lámou se nám nehty, jsme přecitlivělí a mohou se projevit deprese. Jarní únava se projevuje i po vydatném spánku. Zařaďte proto do svého jídelníčku více zeleniny a ovoce. Začněte jíst také pravidelněji a častěji. Zkuste do denního režimu zařadit také procházky a pravidelně spěte alespoň 8 hodin.

Pokud se vám i přes únavu a nedostatek energie nedaří usnout, zkuste sáhnout po Dreamly. Dreamly je vyváženým spojením bylinek na podporu spánku a snadnější usínání. Díky Dreamly se budete ráno cítit odpočatí, jelikož podporuje kvalitní spánek bez zbytečného probouzení. Podívejte se také na recenze spokojených zákazníků a zatočte s únavou už dnes.

Tip na přečtení: Sepsali jsme pro vás obsáhlí článek, který obsahuje 30 zaručených tipů jak zlepšit spánek.