Jak bojovat proti spánkové apnoe přirozenou cestou?

Syndrom spánkové apnoe je choroba, která snižuje kvalitu spánku nekontrolovatelnými pauzami dýchání. Během noci tak můžete několikrát přestat dýchat, někdy i na desítky vteřin a nemusíte o tom vůbec vědět. Ve skutečnosti si většina lidí, kteří mají syndrom spánkové apnoe myslí, že je jejich spánek kvalitní a dostatečný.

Je potřeba si uvědomit, že jde o horší chorobu, než je těžké chrápání. Spánková apnoe je vážná lékařská diagnóza, která může potencionálně ohrožovat i váš život. Přerušení dýchání totiž způsobuje že se do mozku nedostává potřebná dávka kyslíku

Maska proti spánkové apnoe?

Zvažujete, jestli koupit nosní masku proti spánkové apnoe? Maska pomáhá pouze kontrolovat dýchání, ale nedokáže zastavit základní problémy. Pokud ale toto dočasné řešení zvažujete, tak pořízení masky proti spánkové apnoe je plně hrazeno vaší zdravotní pojišťovnou.

Spánková apnoe může být ale léčena přírodní cestou, záleží však na její vážnosti. Pokud se jedná pouze o lehkou formu, může pomoct změna životního stylu, snížení hmotnosti apod. V opačném případě je vhodnější navštívit lékaře, protože často je nejlepší řešení chirurgická léčba, jako je např. zajištění volné nosní průchodnosti, plastika měkkého patra nebo odstranění překážky v dýchacích cestách.

Jaké jsou příznaky spánkové apnoe?

Spánková apnoe se projevuje primárně při spánku. Můžeme se ale setkat s příznaky během dne. Tady jsou některé z nich:

  • chrápání, přerušované dýchání
  • probouzení se s pocitem lapání po dechu
  • neklidný spánek
  • častější potřeba toalety
  • nespavost
  • ranní únava
  • pocit nevyspalosti
  • bolest hlavy
  • sucho v ústech
  • porucha soustředění
  • deprese
  • pálení žáhy

Jak proti této chorobě bojovat?

1. Udržujte správnou váhu

Obezita je jedním z rizikových faktorů, které můžeme ovlivnit. U velmi obézních lidí přináší snížení hmotnosti významné zlepšení spánkové apnoe. Často se totiž vytváří tuková vrstva na krku, která ovlivňuje naše krční svaly a potom samozřejmě také schopnost dýchání. Průměrný muž by měl mít obvod krku do 43 cm, ženy do 38 cm. V opačném případě je vyšší riziko pro vznik spánkové apnoe.

Kromě redukce hmotnosti může pomoci už jen samotná změna životního stylu se zařazením správných pohybových aktivit. Pomůže především posílení dýchacích svalů společně s nácvikem správného dýchání.

2. Nepřehánějte to s alkoholem a vyhýbejte se kouření

Může se vám zdát, že po alkoholu se lépe usíná. Narušuje fázi hlubokého spánku, což nepříznivě ovlivňuje jeho kvalitu. Navíc alkohol může uvolnit krční svalstvo, včetně vnitřní části krku a patra, které jsou společně potřebné k tomu, aby správně kontrolovaly dýchání. Kouření, ale také alkohol způsobují zadržování tekutin v dýchacích cestách. V případě, že kouříte, je vaše šance na vznik spánkové apnoe 3x vyšší. Možná je na čase s kouřením skoncovat jednou pro vždy, nemyslíte?

3. Zvýšení vlhkosti v ložnici

Zvlhčovač vzduchu v ložnici často pomáhá také proti samotnému chrápání. Nastartuje totiž vaše dutiny k lepšímu průtoku vzduchu do plic. Používá se často také ve spojení s maskou proti spánkové apnoe. Ta totiž způsobuje vysychání dýchacích cest a sliznice.

4. Změna polohy ve spánku

Důležitou roli nejen pro kvalitu spánku je naše poloha. Nedoporučujeme spánek na zádech, protože dýchací cesty nejsou dostatečně uvolněny. Nevhodnější je poloha na boku s mírně podloženou hlavou. Další možností je spát na břiše.

5. Spánková hygiena

Základní pravidla spánkové hygieny určitě všichni známe. Někdy ale není jednoduché odolat jídlu před spaním. Tipů pro zlepšení spánkové hygieny je ale spousta. Všechny si je můžete přečíst v našem dalším článku: Spánková hygiena – 10 tipů, jak lépe usnout.

Jak rozpoznat chrápání od spánkové apnoe?

Ne každý, kdo chrápe má nutně spánkovou apnoe. Jediný, komu by občasné chrápání mohlo vadit, bude pravděpodobně váš partner. Jak ale poznat rozdíl mezi obyčejných chrápáním a problémem, který ohrožuje váš život? Nejčastěji si tohoto zdravotního problému všimne právě váš partner. Když chrápe, vy nemůžete usnout a přitom si všimnete, že na pár vteřin přestane dýchat. Může se to stát i několikrát během jedné hodiny. Probouzíte se překvapeně a lapáte po dechu? Asi už víte, že pravděpodobně trpíte syndromem spánkové apnoe. Jestli nemáte někoho, kdo by váš spánek mohl čas od času zkontrolovat, zkuste si jej nahrát. Stačí i obyčejný mobilní telefon.

Chrápání narozdíl od spánkové apnoe nezpůsobuje chronickou únavu. Cítíte se často během dne unavení? Pokud vám nepomohou některé z našich tipů, neváhejte navštívit lékaře. Jistotou je vypůjčit si přístroj, který bude váš dech během spánku monitorovat.